۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

گزارش ویژه خبرنامه گویا از درگيري‌هاي امروز (سه شنبه) در ميدان هفت تير: ضرب و شتم شديد مردم توسط نيروهاي امنيتي

گزارشی از فرهاد رجبعلي – بعداز ظهر سه شنبه ميدان هفت‌تير تهران شاهد شديد‌ترين تدابير امنيتي بود. نيروهاي گارد ويژه و همچنين بسيج از اوايل ساعات بعدازظهر دورتادور ميدان هفت تير و خيابان‌هاي منتهي به ميدان را اشغال كرده و اجازه تجمع بيش از دو نفر را نمي‌دادند.

تجمع امروز بر خلاف تجمعات و تظاهرات گذشته از استقبال عمومي برخودار نشد و عده كمي در پي فراخوان سي‌ام تير در ميدان هفت تير تهران حضور يافتند.

اما با اين وجود نيروهاي بسيج كه عمدتا يونيفرم متحدالشكلي بر تن داشتند، در ابتداي حضور نقش پررنگي داشته و كاملا آماده بودند، ولي از ساعت 17:30 به بعد با اطمينان از حضور كم رنگ مردم با فراخواني از انظار عمومي دور شده و به داخل مسجد الجواد در شرق ميدان هفت تير دستور گرفتند و به استراحت پرداختند.

طبق مشاهدات، نيروهاي بسيج بسيار مسلح بوده و تمامي تجهيزات خود را در محوطه حياط مسجد الجواد مستقر كرده بودند كه با اطمينان از حضور كم تجمع‌كنندگان از ديدگان عمومي جمع‌آوري شدند و نيروهاي پليس و گارد ضد شورش جاي آنها را گرفتند.

درگيري‌هاي پراكنده از ساعت 18 در ضلع جنوبي ميدان هفت تير و ابتداي خيابان كريمخان آغاز شد. روبروي سازمان برق عده‌اي كه در ايستگاه‌هاي اتوبوس تجمع كرده بودند مورد هجوم نيروهاي پليس قرار گرفتند كه در اين يورش پيرمردي به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحيه پا دچار آسيب شديد شد، به طوري كه قادر به راه رفتن نبود و با كمك مرد به محل امني منتقل شد.

جواني كه سعي داشت از پيرمرد مضروب با گوشي همراه فيلم تهيه كند توسط نيروهاي لباس شخصي بلافاصله شناسايي و دستگير شد.

از ساعت 18:30 دقيقه به دستور ماموران نيروي انتظامي و با ملتهب شدن فضاي ميدان صاحبان تمامي فروشگاه‌هاي لباس زنانه و مانتو در ميدان هفت تير مجبور به بستن مغازه هايشان شدند. به علت فضاي فوق‌العاده امنيتي در ميدان امكان ايستادن براي عموم نبود و بسياري از زنان به بهانه خريد مانتو جلوي فروشگاه‌هاي مانتو تجمع مي‌كردند.

يكي از زنان جوان بر اثر ضربات باتوم ماموران نيروي انتظامي بر سرش به شدت مضروب شد و از هوش رفت. مردم دختر جوان را به ايستگاه مترو هفت تير برده و با همكاري كاركنان مترو به بخش اورژانس مترو منتقل كردند.

در جريان درگيري‌هاي پراكنده امروز و تا لحظه حضور خرنگار اعزامي دست كم سه نفر دستگير شدند.

از نكات جالب توجه مي‌توان ابتكار مسئولان ايستگاه مترو هفت تير اشاره كرد كه در اقدامي بي‌سابقه در جريان ضرب و شتم مردم در ميدان هفت تير، تصنيف مرغ سحر با صداي محمدرضا شجريان را به صورت مدام در سالن ايستگاه پخش كردند.

هیچ نظری موجود نیست: