۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

محمد خاتمی: مشروعیت دولت را به رفراندوم بگذارید

رادیو زمانه

محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، برای برون‌رفت جمهوری اسلامی از «بحران»، درخواست کرد که مشروعیت دولت برآمده از انتخابات، به همه‌پرسی گذاشته شود.

آقای خاتمی که در جمع برخی خانواده بازداشت‌شدگان در محل دفتر مجمع روحانیون مبارز سخن می‌گفت، اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران را «حداقل‌هایی» دانست که می‌تواند فضای عمومی را «تلطیف كرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند.»

آقای هاشمی در خطبه‌های ۲۶ تیر ماه نماز جمعه تهران به مسئولان جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم، فضایی به وجود آورده شود که «همه طرف‌ها بتوانند آنجا حرفشان را بزنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که طرف‌های انتخاباتی «برادرانه، خواهرانه بنشینند با هم حرف بزنند و دلیل خود را بگویند. بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند و آخرش هم می‌توان از مردم پرسید.»

به گزارش برخی وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در ایران، آقای خاتمی افزود که همه‌پرسی درباره مشروعیت دولت دهم باید از سوی نهاد‌های «بی‌طرفی» همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود.

به گفته رئیس جمهوری پیشین ایران، «بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اكثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم.»

این برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که از سوی یکی از روسای جمهوری ایران، پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره مشروعیت یک دولت ارائه می‌شود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از نامزد‌های معترض به نتیجه انتخابات اعلام کرده‌اند که دولت دهم را «مشروع» نمی‌دانند و از طریق قانونی با آن مقابله خواهند کرد.

برخی از مهمترین احزاب اصلاح‌طلب نیز با رد نتیجه این انتخابات، دولت برآمده از آن را «نامشروع» دانسته‌اند.

به گفته خاتمی، «بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اكثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شدند که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند.

خاتمی با اظهار تاسف از بازداشت این افراد، گفت که این دستگیری‌ها «غیرقانونی و غیر شرعی» است و در چنین وضعیتی «نه تنها جمهوریت نظام دچار چالش شده، بلكه اسلامیت نظام هم مورد خدشه قرارگرفته است.»

رئیس بنیاد باران افزود که در جریان انتخابات اخیر، «عدالت و اخلاق» در نظام جمهوری اسلامی از سوی «بسیاری از نهادهای حاكم زیر سئوال رفته است.»

خاتمی این مسئله را «مصیبت» بزرگ‌تر از «مصیبتی» دانست که بر اثر آن تعدادی کشته و دستگیر شده‌اند.

محمد خاتمی پیش‌تر در دیدار با خانواده گروهی دیگر از بازداشت‌شدگان گفته بود که در انتخابات اخیر «کودتایی مخملی» علیه مردم صورت گرفته است.

در این دیدار زهرا مجردی، همسر محسن میردامادی، فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، خانم حقیقی، همسر علی وفقی، آقای شریف‌النسب، همسر سمیه توحیدلو و مادر «مهسا امرآبادی» حضور داشتند.

این خانواده‌ها پیش از سخنان آقای خاتمی، گزارشی درباره اعضای بازداشتی خانواده خود و برخوردهای صورت گرفته با آنها ارائه کردند.

هیچ نظری موجود نیست: