۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

رفسنجاني: بخش بزرگي از مردم در نتيجه انتخابات ترديد دارند


راديو دويچه وله آلمان : هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران گفت بايد راهي براي نجات از اين وضعيت پيدا شود. وي خواهان آزادي دستگيرشدگان و همدردي با خانواده‌‌هاي كشته‌شدگان انتخابات شد. منابع خبري از حضور انبوه مردم در دانشگاه تهران مي‌گويند.

وبگاه خبر آنلاين گزارش داد كه گروهي در صفوف نخستين نماز جمعه با سر دادن شعارهاي افراطي مانع آغاز خطبه‌ها شدند كه با تذكر رفسنجاني مبني بر اينكه نماز جمعه را آلوده نكنيد، ساكت شدند.

رفسنجاني در خطبه هاي دوم نماز جمعه در مورد انتخابات اظهار داشت كه اين انتخابات بسيار خوب شروع شد و با استقبال كم نظير مردم روبرو شد. وي سپس از وضعيت به وجودآمده پس از انتخابات اظهار تاسف كرد و گفت: «اي كاش شرايطي كه در آستانه انتخابات وجود داشت ادامه پيدا مي‌كرد و ما در دنيا سربلند مي‌شديم كه متاسفانه اينگونه نشد». رفسنجاني با انتقاد از عملكرد صدا و سيما گفت بخش بزرگي از مردم در نتيجه انتخابات ترديد دارند و ما باد اين ترديدها را از بين ببريم.

رئيس مجلس خبرگان با اشاره به دستگيري‌هاي گسترده پس از انتخابات گفت تمامي دستگيرشدگان بايد آزاد شوند و ما نبايد زنداني داشته باشيم. رفسنجاني همچنين گفت: «همه ما بايد با خانواده كشته‌شدگان اخير ابراز همدردي كنيم».

حمله به سبزپوشان

رويترز به نقل از يك شاهد عيني از حمله‌‌ي پليس به شركت‌كنندگان سبزپوش در خارج از محوطه‌ي دانشگاه تهران خبر داد. به موجب اين خبر، نيروهاي امنيتي با پرتاب گاز اشك‌‌آور و استفاده از باتوم سعي كردند آنان را متفرق كنند. گزارش‌ها از جمعيت انبوهي حكايت دارند كه خيابان‌هاي اطراف دانشگاه را پر كرده‌اند. رويترز به نقل از شاهدان عيني گزارش مي‌دهد كه تا لحظه تهيه اين گزارش ۱۵ نفر دستگير شده‌اند.

حضور گسترده مردم

خبرگزاري آلمان به نقل از شاهدان عيني از حضور صدها هزار نفر از مردم در نماز جمعه‌ي ۲۶ تيرماه در دانشگاه تهران خبر داد. به گفته‌ي اين خبرگزاري، جمعيت تا سه كيلومتري اطراف دانشگاه را پر كرده است. بسياري از نمازگزاران از رنگ سبز به نشانه‌ي اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري استفاده كرده‌اند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از هشت هفته، روز جمعه بيست و ششم تيرماه امامت نماز جمعه تهران را بر عهده گرفت. پس از اعلام اين خبر، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوري نيز اعلام كردند كه در نماز جمعه اين هفته شركت خواهند كرد. به اين ترتيب نماز جمعه اين هفته تهران با استقبال كم‌نظير قشرهاي زيادي از مردم به خصوص جوانان روبرو شد.


هیچ نظری موجود نیست: